تاریخ : سه شنبه, ۹ خرداد , ۱۴۰۲
3

اهمیت روابط‌عمومی و رسانه در عصر جدید

  • کد خبر : 10630
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
اهمیت روابط‌عمومی و رسانه در عصر جدید
در هفته گرامی‌داشت روابط‌عمومی و ارتباطات هستیم، حوزه‌ای که عمدتا طی دهه‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر در همین هفته و با یک بیانیه و لوح‌تقدیر مورد توجه مدیران قرار می‌گیرد اما همچنان آن‌طور که باید به اهمیت آن به عنوان یک جایگاه تخصصی که دارای پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاصی است، توجه نشده است‌

نگارنده به‌عنوان کسی که سال‌های سال است با حوزه روابط‌عمومی و رسانه درگیر بوده‌، از فعالیت خبری و روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های سراسری مانند: «جام‌جم» و «ایران» تا همکاری با خبرگزاری‌ها و سایت‌های مختلف خبری ملی و استانی
از تدریس در دانشگاه که بیشترین کلاس‌ها با دانشجویان رشته روابط‌عمومی بوده تا فعالیت اداری و کاری که بازهم هرجایی که فعالیت داشته به عنوان مشاور رسانه‌ای و مدیریت روابط‌عمومی بوده؛ اما هنوز هم معتقدم برای یک مدیر روابط‌عمومی خوب شدن بازهم باید بیشتر تلاش کنم و بیشتر بیاموزم، هنوز هم خود را در آغاز راه می‌بینم.
چرا که این حوزه بسیار پیچیده و سخت‌تر از این‌هاست و علاوه بر امور فنی و تخصصی نیازمند خلاقیت، نوآوری، بروز بودن و داشتن ذهنی پویاست.
به موازات این‌ها لازم است تدبیر و دوراندیشی و البته قدرت تصمیم‌گیری سریع در لحظات حساس را هم داشت.
چه بسا در یکسری بزنگاهها و اتخاذ تصمیمات احساسی و عجولانه خبری و رسانه‌ای موجب ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری در این حوزه شده است.
یک روابط‌عمومی خوب باید اصول خبر و ارزش‌های خبری را خوب بشناسد، یادداشت‌نویس و گزارش‌‌نگار خوبی باشد، بداند چه میزان باید خبر تولید کند، کدام اخبار مهم هستند، کجا منتشر شود، چه زمانی به سکوت خبری برود و چه زمانی پررنگ‌تر شود.
چه کند تا به اشباع‌خبری نرسد و چگونه مخاطبان را به تشنگی شناختی برساند.
پس این حوزه نیازمند هوش خاصی است و افراد متخصص را می‌طلبد.

اما آیا این نوع نگاه و این میزان حساسیت در نگاه مدیران ارشد هم هست؟
اگر بود که به راحتی در برخی سازمان‌ها
حکم مدیریت روابط‌عمومی را برای هرکسی صادر نمی‌کردند!!
بزرگترین مشکل امروز ما آن هم در عصر رسانه و فضای مجازی همین است، انتخاب افراد غیرمتخصص و گاه با تفکرات سنتی که شناخت زیادی از فضای جدید رسانه‌ای ندارند!!!
از این تلخ‌تر هم مدیرانی هستند که اعتقاد چندانی به رسانه و فعالیت رسانه‌ای ندارند یا هنوز هم حوزه روابط‌عمومی را در حد نصب پلاکارد و بنر و اطلاع‌رسانی در تابلو اعلانات و ارسال پیام تبریک و تسلیت می‌دانند!!!
اما باید گفت که زمانه تغییر کرده، اکنون عصر رسانه و فضای مجازی شده
زمان بهره‌گیری از تکنیک‌های جدید رسانه‌ای، کوتاه‌نویسی، بهره‌گیری از تیزرهای کوتاه، اینفوگرافی و موشن‌گرافیک و….

پس لازم است در قرن جدید نوع نگاه به روابط‌عمومی را تغییر داد!
چرا که آینده از آن رسانه است و حساسیت و اهمیت روابط‌عمومی در هر سازمانی بیش از گذشته می‌شود، خصوصا در دوره فعلی که کسب رضایت مردم و اطلاع‌رسانی به موقع و درست از فعالیت‌ها و عملکرد اجرایی بیش از همیشه اهمیت یافته است و رسانه نقش مهمی در جهت‌دهی به افکار عمومی دارد.

 

لینک کوتاه : https://ilamghalam.ir/?p=10630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.