تاریخ : یکشنبه, ۲۵ شهریور , ۱۴۰۳
1
همستر:

یک بازی جذاب بود یا واقعیتی امید بخش

  • کد خبر : 12294
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
یک بازی جذاب بود یا واقعیتی امید بخش
بازی همستر مه در تلگرام اخیراً توجه زیادی را به خود جلب کرده است و این روزها شاهد تعدد افرادی بودیم که به این پلتفرم جوین می شدند، این بازی به دلیل سبک ساده و جذاب خود، استفاده از پلتفرم تلگرام که با داشتن تعداد زیادی کاربر فعال، پلتفرمی مناسب برای گسترش این نوع بازی‌ها است، ربات‌های تلگرامی و امکانات تعاملی به محبوبیت این بازی کمک کرده‌اند

محدودیت اقتصادی و وعده کسب درآمد دیجیتالی بدون زحمت و تنها با کلیک کردن که یک روش پول درآوردن آسان شناخته شده است به سرعت محبوبیت پیدا کرده است. در حالی که ممکن است این سرگرمی بی ضرر به نظر برسد، یک تجزیه و تحلیل عمیق‌تر، تأثیر متقابل پیچیده‌ای از خطرات و نگرانی‌ها را نشان می‌دهد.
در اینجا ذکر چند نکته حائز اهمیت و توجه است:
در مورد بازی همستر کامبت، می توان گفت که این بازی به عنوان یک میدان جدید اجتماعی و دیجیتال عمل می کند که دارای قواعد و ساختارهای مخصوص به خود است، کاربران این بازی باید با این قواعد سازگار شوند و برای کسب موفقیت در این میدان، استراتژی های خاصی را به کار بگیرند.
سرمایه فرهنگی: کاربران این حوزه با داشتن دانش و مهارت های خاص در این بازی می توانند موفقیت بیشتری کسب کنند، این دانش و مهارت ها به عنوان سرمایه فرهنگی در میدان بازی عمل می کنند، همچنین سرمایه اجتماعی کاربران که همان ارتباطات مجازی و شبکه های اجتماعی کاربران در بازی هستند می تواند به آنها کمک کند تا به منابع و فرصت های بیشتری دسترسی پیدا کنند. عادت ها و رفتارهای کاربران در بازی به مرور شکل می گیرند و به آنها کمک می کنند تا با قواعد میدان سازگار شوند.( طبق دیدگاه پیر بوردیو جامعه شناس فرانسوی)
همچنین همانطور که بوردیو می گوید سرمایه های مختلف قابل تبدیل به یکدیگر اند، بنابراین سرمایه فرهنگی و اجتماعی کاربران می تواند به کسب سرمایه اقتصادی آنها کمک کند.
همچنین بر اساس دیدگاه فشار رابرت مرتون جامعه و شرایط اقتصادی موجود می تواند تا حد زیادی انحراف را تشویق کند، به ویژه زمانی که اهداف و‌ ابزارهای دستیابی به آنها باهم تطابق نداشته باشند که بازی همستر به عنوان یک ابزار جایگزین برای دستیابی به اهداف اقتصادی عمل می کند. در جامعه ای مانند ایران که فرصت های اقتصادی محدود است بازی هایی مانند همستر کامبت به کاربر این امکان را می دهد تا با استفاده از روش های غیر سنتی به اهداف مالی خود دست یابند. این موضوع می تواند به نوعی فشار مالی عنوان که کاربران را به سمت استفاده از این بازی ها سوق دهد..
همچنین نظریه رضایت مندی و خشنودی ضمن فعال انگاشتن مخاطب که در اینجا کاربران این بازی در جریانی فعال هستند نه منفعل، بر نیازها و انگیزه های وی در استفاده از رسانه ها تأکید می کند و بر آن است که ارزش ها، علایق و نقش اجتماعی کاربر مهم است و مردم براساس این عوامل آن چه را می خواهند ببینند و بشنوند و به کار بگیرند را انتخاب می کنند. در کنار سرگرمی جذاب، اجتماعی شدن و کسب درآمد، این احساس موفقیت دستیابی به اهداف مالی حس موفقیت و پیشرفت را در کاربر تقویت می کند و این احساس موفقیت می تواند به رضایت و خشنودی کاربر منجر شود، این جنبه ها نشان می دهند که چرا بازی همستر توانسته است تعداد زیادی از کاربران را به خود جذب کند و آنها را راضی و خشنود نگه دارد. همچنین بر طبق این دیدگاه رسانه ها و از جمله تلگرام در حال رقابت با سایر پلتفرم ها در جهت ایجاد رضایت مندی بیشتر در کاربران خود هستند. با این حال، تئوری وابستگی رسانه بر اهداف مخاطبان برای مصرف رسانه به عنوان منبع وابستگی آنها متمرکز است. در حالی که نظریه استفاده و رضایتمندی بر نیازهای کاربران به عنوان محرک های مصرف رسانه متمرکز است، نظریه وابستگی اظهار می دارد که هرچه فرد برای تأمین نیازهایش به طور فزاینده ای به رسانه وابسته می شود این رسانه در زندگی فرد اهمیت بیشتری پیدا می کند و بیان‌ می کند استفاده های مختلف مردم از رسانه ها ناشی از نیازهای آنها است.
با این حال این سبک بازی ها در جهت اهداف مالی و اقتصادی دارای پیامدهای خاص خود است که خطرات امنیتی و حریم خصوصی از این جمله هستند. در این رابطه موسسه امنیت سایبری آرژانتین گفته است که کانال ها و ربات های تلگرام در برابر هک آسیب پذیر هستند و اطلاعات کاربران را در معرض خطر جدی قرار می دهند.
نبود مقررات در پلتفرم تلگرام فعالیت های کلاهبرداری را تسهیل می کند. هیچ گونه مقررات و نظارتی در این پلتفرم وجود ندارد و در واقع این بازی قانونی نیست.
آسیب های جسمی و روانی این گونه بازی ها مشخص و واضح اند. آسیب های گردن، بروز مشکلات چشمی به علت استفاده مداوم از گوشی، سردرد های مزمن، بروز چاقی و عدم تناسب اندام در دراز مدت از جمله آسیب های جسمانی این گونه بازی ها هستند.

طبق مشاهدات بازی همستر(که اخیرا هم بین سرمایه گذاران آن اختلاف به وجود آمده است) باعث‌ فشار روانی فزاینده در کاربران شده است، که تعداد زیادی از کاربران آن با شنیدن این خبر دچار شوک و اندوه عمیق شده اند، همچنین انزوا در خانواده و پناه بردن به گوشی، حواس پرتی، شب بیداری و بروز اختلال خواب، بی حوصلگی و عدم توجه به دیگر امورات شخصی و خانوادگی از جمله آسیب های روانی مهم این ربات می باشد، تلاش های مکرر برای پیدا کردن شبکه های دوست یابی و عدم موفقیت در آن می تواند به بروز خشونت و پرخاشگری منجر شود‌ که همه این موارد خود از یک عدم آگاهی نشأت گرفته است
در این راستا آگاه سازی و فرهنگ سازی چگونگی استفاده از این بازی ها و‌ همچنین آگاه سازی در جهت به کار بردن استراتژی های مناسب تر و امن تر جهت سرمایه گذاری مالی و زمانی، تشویق کاربران به کارهایی که همراه با فعالیت جسمی هستند و کسب سود در آن زمینه ها، ایجاد نگاه واقع بینانه نسبت به این بازی ها و‌ اولویت دادن به ثبات درآمد و امنیت، چون همانطور که می دانیم این پلتفرم ها در وهله اول به دنبال کسب سود و اعضای بیشتر برای خود هستند.

لینک کوتاه : https://ilamghalam.ir/?p=12294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.