تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳
1

این شکسته چنگ بی قانون!

  • کد خبر : 11785
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲
این شکسته چنگ بی قانون!
وقتی حجم جلسات و صورتجلسات متعدد در قالب ستادها، کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف و متعدد با القاب و عناوین رنگارنگ در خصوص ضرورت ترویج و ایجاد «نشاط اجتماعی» را می‌بینی و از سویی پیگیری مدیران دولتی در راهروهای دستگاه‌های اجرایی ارشد استان برای جذب اعتبار و بودجه مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های مرتبط با « شادی و نشاط»، باورت می‌شود که پیرو آمار رسمی و بالای افسردگی، خودکشی،‌ خشونت و... واقعا دغدغه‌های در این زمینه برای مسئولین ایجاد شده و با پشتوانه‌ی نسخه‌های تجویزی پژوهش‌های علمی مربوطه، به دنبال راهکار و برون رفت از این وضعیت هستند؛ اما وقتی واکنش‌های عجیب و غریب از مراکز و مراجع غیر رسمی و نامرتبط (همیشه در صحنه) و به دنبال آن عقب‌نشینی زودهنگام دولتی‌ها و متصدیان صدور مجوز جشن‌های نوروزی را ملاحظه می‌کنیم، متاسفانه به این باور می‌رسیم که همچنان در بر همان پاشنه‌ی زنگ خورده و فسیل شده می‌چرخد

در حالی دم از مشارکت نهادها و مراکز عمومی غیر دولتی و غیر انتفاعی در برگزاری برنامه‌ها می‌زنیم که در استان اصیل و فرهنگ دوست ایلام، خود مردم بدون چشم داشت مالی به نهادها و اعتبارات دولتی عهده‌دار برگزاری آیین‌های اصیل نوروزی با رعایت اصول فرهنگی ، اخلاقی و حفظ امنیت شده‌اند؛ همچنان که در استان‌های همسایه نیز این برنامه‌ها خوشبختانه به همت، اراده و خواست مردمی بدون کوچکترین مشکلی برگزار شد.

لازم به ذکر است، خود همین مردم به عنوان عهده‌دار و شرکت کننده در این جشن‌ها، همان نهاد اصلی اجتماعی جامعه هستند که با بلوغ فردی و اجتماعی به خوبی هنجارهای متناسب با فرهنگ و پیشینه‌ی خود را می‌شناسند، آن را تا به امروز حفظ کرده و خط مشی آینده را نیز خود ترسیم می‌کنند. شبیه این مراسمات همواره در مقیاس‌های کوچک‌تر در میان این مردم به مناسبت‌های مختلف برگزار شده و رویداد یا پدیده‌ای ترسناک، نوین و بدعت‌آفرین نیست.

دستگاه‌های صدور مجوز نیز تکلیف خود را با رفتار یک بام و دو هوا مشخص کنند و دلیل اینگونه به اصطلاح «‌شل‌کن سفت‌کن»ها را برای مردم بیان کنند که خدایی ناکرده این ذهنیت ایجاد نشود که در خلا عقلانیت و دور‌اندیشی در آغاز بدون فکر و اندیشه و بی گدار به آب زده‌اند!

در پایان باید گفت: بیش از این به اصالت این مردم نتازید و آیین ارزشمند نیاکان خودتان را پاس بدارید و به سلامت انگیزه و هدف این رویدادهای سنتی احترام بگذارید! این دورهمی‌های شکوهمند جا برای هیچ کس و هیچ برنامه‌ای تنگ نخواهد کرد بلکه بر وحدت و همدلی مردم خواهد افزود!

پیشنهاد می‌شود خود نیز «دو دستمالی»‌ در صف پایکوبی فرزندان، خواهران و برادران و جوانان دوست داشتنی قرار گیرید و چاووش شادی برای شکستن دیوار سکوت و رخوت کوچه پس‌کوچه‌های این دیار  باشید.

بیشتر بخوانید:

جشن های نوروز فرصتی برای تقویت وحدت اقوام است/ فرصت سوز نباشیم

لینک کوتاه : https://ilamghalam.ir/?p=11785

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.