تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳
1

حال رسانه خوب نیست

  • کد خبر : 4040
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
حال رسانه خوب نیست

‍ 🔸روزنامه نگار و عضو هیات رئیسه خانه مطبوعات استان: امین محمدی روزنامه نگار پیش کسوت ایلامی به مناسبت روز خبرنگار و در گفتگو با ایلامیان عنوان کرد:این روزها حال و روز رسانه و کار روزنامه نگاری و خبرنگاری در استان خوب نیست.معضلات و مشکلات بسیار فراوانی پیش روی اصحاب قلم بوده و این قشر […]

🔸روزنامه نگار و عضو هیات رئیسه خانه مطبوعات استان:

امین محمدی روزنامه نگار پیش کسوت ایلامی به مناسبت روز خبرنگار و در گفتگو با ایلامیان عنوان کرد:این روزها حال و روز رسانه و کار روزنامه نگاری و خبرنگاری در استان خوب نیست.معضلات و مشکلات بسیار فراوانی پیش روی اصحاب قلم بوده و این قشر در اوج آسیب پذیری سالهای بعد از پیروزی انقلاب قرار دارند.
عدم امنیت به لحاظ مالی، سیاسی، قضایی و… مهمترین مشکل خبرنگاران ایلام و حتی ایران است. امروز خبرنگاری فاقد هرچیزی است که مرتبط با بحث امنیت باشد.این مسأله ریشه تمام مشکلاتی است که روزنامه نگاری با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
بدون شک هیچ جامعه ای پیشرفته و توسعه یافته نخواهد بود مگر اینکه رسانه های آزاد و مستقل در آن فعالیت داشته باشند.یک فرد رسانه ای که در پایین ترین سطح معیشت در جامعه قرار دارد نمی تواند آنطور که باید به نقادی و بیان مشکلات عمومی و کنکاش در ناهنجاری های سیاسی اقتصادی و فرهنگی و … بپردازد.
شما کمتر روزنامه اى را پیدا مى کنید که در میدان گسترده اطلاع رسانى امروز، با دیدگاه‌ها و تعاریف سلیقه اى با مقوله اى به نام «خط قرمز» مواجه نباشد. در حالى که هرگاه میدان محدود اطلاع رسانى بازتر شد، همه اثرات مثبت آن را شاهد بودیم.
شغلی دشوار با جایگاهی متزلزل و مخدوش،این واضح‌ترین تصویری است که سردبیران چند رسانه درباره وضعیت امروز خبرنگاری و روزنامه‌نگاری به آن اعتقاد دارند. شغلی که در میانه تسلط نگاه اقتصادی بر مناسبات جامعه، خبرنگاران حرفه‌ای را به سمت شغل‌های دیگری  روانه کرده و بازار کار را برای نیروی‌های کم تجربه که هزینه‌های مسئولان را پایین می‌آورد آماده کرده است.
نداشتن چتر بیمه ای مناسب،عدم دریافت حقوق کافی،عدم پرداخت مطالبات رسانه ها توسط ادارات،نداشتن مسکن مناسب و از همه مهمتر سردرگمی میان فیلترینگها و سانسورها از مهمترین دغدغه های حرفه ای و معیشتی اصحاب رسانه استان می باشد.
از طرفی احضار گاه و بیگاه روزنامه نگاران منتقد به دادسراها به واسطه شکایت ادارات رمق و روحیه نقادی را از روزنامه نگاران گرفته است.نیروهای حقوقی ادارات به گونه ای در مقابل خبرنگاران منتقد گارد گرفته و برای محکوم کردن آنها به آب و آتش می زنند که گویی قرار است برای محکوم کردن یک روزنامه نگار به آنها جایزه اسکار بدهند.این در حالی است که طبق قانون باید ابتدا در پاسخ به مطلب انتقادی جوابیه ای ارسال شود و اگر منتشر نشد کار به مراجع قضایی کشیده شود.ولی چون جوابی برای نقد وجود ندارد از خلاء قانونی و واژه تشویش اذهان بهره برده و روحیه نقادی را در رسانه کشته اند.
در حال حاضر بسیاری از همکاران رسانه ای ما به واسطه ی شکایتهای پی در پی برخی مدیران درگیر چالشهای جدی در دادسرا و دادگاه ها شده اند.شکی نیست که اگر روحیه نقد در رسانه بمیرد خون در شراین توسعه استان خواهد خشکید و این به هیچ وجه با ذات دموکراسی همخوانی ندارد.
هیات رئیسه خانه مطبوعات استان در اندک زمانی که زمام امور رسانه را در دست گرفته تلاش کرده است تا در مرحله اول منابع مالی لازم را برای تجلیل خبرنگاران در روز خبرنگار جمع آوری نماید.منابعی که با وجود تمام رایزنی های صورت گرفته هنوز به حد مورد نیاز نرسیده و قطعا برای انجام یک تجلیل مجازی مقام خبرنگاران به کمک و همراهی بخشهای دولتی و خصوصی نیاز مبرم داریم.قطعا بعد از انجام برنامه های روز خبرنگار هیات رییسه خانه مطبوعات برنامه های مدون و راهبردی خود را با حمایت دلسوزان واقعی توسعه استان آغاز خواهد کرد.
محمدی در پایان ضمن تبریک مجدد روز خبرنگار به همه خبرنگاران واقعی عرصه اطلاع رسانی ،از ادارات و ارگانهای مختلف دولتی و خصوصی خواست منابع مالی خود را جهت کمک به تقویت جایگاه و بنیه علمی،حرفه ای و معیشتی رسانه ها از طریق شماره حساب معتبر به نام خانه مطبوعات استان واریز کرده تا از این طریق به دست صاحبان اصلی و ذی حقها برسد.

لینک کوتاه : https://ilamghalam.ir/?p=4040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.