تاریخ : پنج شنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
7

سرابله ایلام و نظر اساتید اهل فن/سه سناریو تعریف شد

  • کد خبر : 299
  • ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰

▫️۲۱ آبانماه روزی بود که هیچگاه فراموش نخواهد شد.مردم کُرد زبان در شهرهای مختلف به واسطه ی زلزله ی پرقدرتی که آمد عزادار شدند. ▫️ولی امروز آرامش از لحاظ پس لرزه ها در غرب کشور حاکم شده و تنها یک شهر است که هنوز مردمانش رنگ و بوی آرامش را به چشم ندیده اند و […]

▫️۲۱ آبانماه روزی بود که هیچگاه فراموش نخواهد شد.مردم کُرد زبان در شهرهای مختلف به واسطه ی زلزله ی پرقدرتی که آمد عزادار شدند.
▫️ولی امروز آرامش از لحاظ پس لرزه ها در غرب کشور حاکم شده و تنها یک شهر است که هنوز مردمانش رنگ و بوی آرامش را به چشم ندیده اند و آن شهر سرابله مرکز شهرستان چرداول است که جمعیت ثابت آن نزدیک به ۱۵ هزار و جمعیت شناورش ۲۰ هزار نفر می باشد.
▫️لرزه های مداوم و صداهای انفجار گونه ای از ۲۱ ابانماه در سرابله شروع شد که در سیستم لرزه نگاری کشور ثبت نمی شوند.این لرزه ها به نوعی زندگی را بر مردم حرام کرده و در بسیاری موارد منجر به تخلیه خانه های مردم گردید.
▫️کارشناسان و اساتید فن زمین شناسی با استقرار چند روزه در سرابله به بررسی علل اصلی این اتفاق نادر پرداخته و بعد از گذشت چندین روز مطالعه و بررسی مداوم نتایج را در سه سناریوی متفاوت منتشر کرده اند.
?علت اصلی چه بود؟
▫️سرابله همانگونه که از نامش پیدا است در منطقه ای قرار گرفته که منابع آبی زیرزمینی زیادی داشته سفره های آبیو قناتهایی در زیر و اطراف شهر وجود دارد.زلزله ۲۱ آبانماه این سفره ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد حفره ها و فرو رفتگی هایی در زیر زمین سرابله شده است.لغزشها و صداها نیز در اثر همین جابجایی ها و ریزش صخره ها و خاک اهکی در درون حفرها و ابهای زیرزمینی ایجاد می شوند.
▫️بیشتر این حفره ها در منطقه حد فاصل بین شباب , سرابله و روستای باخله ایجاد شده و عمده آبهای زیزرمینی هم در این منطقه مثلث مانند قرار دارند.ولی از آنجا که شهر سرابله در شیب کوه مجاور قرار دارد در صورت عمیق شدن حفره ها می تواند موجب رانش و فرورفتگی در زیر شهر شود.
?سناریوی اول;
▫️اگر تعداد لغزش ها و شنیده شدن صداها در طول روز و به مرور زمان قطع شوند می توان گفت که زمین در زیر پای مردم سرابله به آرامش رسیده و پیشروی حفره ها متوقف شده است.در این صورت خطری مردم را تهدید نکرده و با یکسری اقدامات پیشگیرانه اولیه می توان به زندگی در این شهر ادامه داد.

?سناریوی دوم;

▫️ادامه لغزشها به همین روال و شنیده شدن صدای انفجار مانند می تواند نگران کننده باشد.ولی باز هم تحت شرایطی می توان از ایجاد خطر حتمی برای مردم شهر جلوگیری کرد.پیدایش حفره ها در صورت عمیق بودن و ادامه داشتن برای زندگی مردم شهر سرابله خطرناک است.اما اگر این حفره قابل کنترل بوده و شدت لغزش ها قدرت بیشتری نگیرد می توان با حفر سوراخ از طریق دکلهای قوی و رسیدن به حفره ها با بتون ریزی از پیشرفت حفره ها و رانش احتمالی زمین جلوگیری کرد.این راهکار شرایط خاص خود را داشته و منوط به رعایت چند فاکتور است.یکی نوع بتونی است که باید مورد استفاده قرار گیرد.این نوع بتون باید قابلیت مقاومت در لایه های زیرین زمین را داشته و از نوع با کیفیت و مخصوص باشد.دوم اینکه بتون ریزی نباید به منابع آبی زیرزمینی که مایه حیات منطقه هستند آسیبی وارد نماید,چراکه منابع آبی علت تداوم حیات در این منطقه هستند.سومین مورد این است که دولت هزینه های لازم را برای این مهم در کوتاه ترین زمان ممکن تامین نماید.البته همه اینها منوط به قابل ترمیم بودن و بتون ریزی کردن حفره ها می باشد.

?سناریوی سوم;

▫️هرچند هیچکس دوست ندارد سناریوی سوم محقق شده و یا به واقعیت نزدیک شود ولی دولت در ستاد بحران باید اصل را بر بدترین شرایط قرار داده و برای همه چیز آماده باشد.از نظر کارشناسان در صورت پیشروی حفره ها هرچه سریعتر باید شهر سرابله و حتی روستاهای اطراف تخلیه شده و تا خطر تلفات انسانی به کمترین حد ممکن و صفر برسد.حضور مردم در شهری که حفره های عمیق زیرزمینی اطراف آن ایجاد شده و امکان رانش و فروافتادن زمین در آن وجود دارد می تواند بسیار خطرناک بوده و خدایی ناکرده یک فاجعه ی انسانی را ایجاد نماید.در صورت پیشرفت حفره ها و ریزش زمین زیرپای مردم شهر منطقی تر آن است که هرچه سریعتر این منطقه تخلیه شده و مطالعات ادامه پیدا کند.البته این سناریوی سوم در شرایطی مطرح می شود که حفره های زیرزمینی توسعه پیدا کرده و به روش دوم قابل کنترل نباشند.ولی به هر حال دولت و ستاد بحران باید آمادگی کامل را برای هر جور رخداد و پیش آمدی داشته باشند.جمعیت نزدیک به ۲۰ هزار نفری سرابله را نباید لحظه ای تنها گذاشت.همه ما در برابر هم نوعان و هم استانی های خود در سرابله مسئول هستیم.
?تعیین یک سناریوی قطعی نیز منوط به حضور مجدد اساتید در شهر سرابله است . در حال حاضر ۱۵ دستگاه در نقاط مختلف شهر و اطراف آن نصب شده اواسط هفته آینده می توان به طور قطع گفت که کدام یک از سناریوهای ذکر شده باید در مورد سرابله اجرا شود.
?به عنوان یک روزنامه نگار انتشار این گزارش برایم بسیار سخت بود و تصمیم گیری در مورد آن چندین روز به طول انجامید.ولی در نهایت پایبندی به رسالت روزنامه نگاری و انتقال حقایق به جامعه بر مصلحت اندیشی های دولتی غلبه کرده و موجب انتشار گزارش گردید. بعضی مواقع بیان حقیقت هرچند تلخ از کتمان آن بهتر است.مردم باید بدانند چه سرنوشتی در انتظار آنان بوده و باید منتظر چه اتفاقی باشند.

لینک کوتاه : https://ilamghalam.ir/?p=299

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.