تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳
5

نظارتی ها همه را نقره داغ کردند

  • کد خبر : 2651
  • ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
نظارتی ها همه را نقره داغ کردند

??   ✍امین محمدی   ▪قبل از اعلام نظر شورای نگهبان در مورد تایید یا رد صلاحیت افرادی که نامزد انتخابات مجلس شدند،تحلیلهای زیادی در مورد چگونگی تصمیم گیری شورای نگهبان مطرح می شد.عده ای خوشبینانه چنین می پنداشتند که برای بالا بردن میزان مشارکت عمومی رد صلاحیتها در این دوره به حداقل می رسد.اما […]

??

 

✍امین محمدی

 

▪قبل از اعلام نظر شورای نگهبان در مورد تایید یا رد صلاحیت افرادی که نامزد انتخابات مجلس شدند،تحلیلهای زیادی در مورد چگونگی تصمیم گیری شورای نگهبان مطرح می شد.عده ای خوشبینانه چنین می پنداشتند که برای بالا بردن میزان مشارکت عمومی رد صلاحیتها در این دوره به حداقل می رسد.اما از همان ابتدا بر ما مسجل بود که شورای نگهبان در این دوره یک مجلس از پیش تعیین شده را به عنوان عصاره فضایل خود معرفی خواهد کرد.

▪نگاهی اجمالی به لیست افرادی که رد صلاحیت شده اند نشان می دهد که شورای نگهبان عمدا یا سهوا تیر خلاص را بر پیکر نحیف میزان مشارکت عمومی در انتخابات مجلس شلیک کرده است.

▪در همین استان ایلام از میان نزدیک به ۱۳۰ نامزد ثبت نام شده شورای نگهبان تنها صلاحیت ۳۸ نفر را تایید کرد.جالب اینجا است که در کل استان تنها یک نامزد اصلاح طلب تایید صلاحیت شده است.جالبتر اینکه دو نفری که در دور قبل انتخابات در حوزه شمالی استان در جمع چهارنفر قرار گرفتند به استناد بند عدم التزام عملی به اسلام و انقلاب رد صلاحیت شده اند.فلان روحانی که خود درس اسلام می دهد به استناد عدم التزام عملی به اسلام رد صلاحیت شده است.

▪اصلا نمیخواهیم این فتوا را بدهیم که انتخابات لااقل در استان ایلام مهندسی شده و تمام تلاشها برای این است که افرادی خاص به مجلس راه پیدا کنند.ولی این را نیک می دانیم که تایید افرادی که ۹۹ و ۹۹ صدم درصد آنها از یک جریان فکری هستند نتیجه ای جز پایین امدن میزان مشارکت و راهیابی افراد خاص به مجلس ندارد.

▪انتخابات در هر کشوری نماد حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است.این مردم هستند که تشخیص می دهند چه کسی برای وکالت آنها مناسب بوده و به چه کسی باید رای دهند.ولی متاسفانه در این دوره شدیدتر از دوره های قبل فیلتر شورای نگهبان فرصت انتخاب اصلح را از مردم گرفته و تنها افرادی خاص با خط فکری خاص تاییدیه صلاحیت گرفته اند.

▪انتظار می رفت فشار اقتصادی که بر ملت تحمیل شده و فشار روانی که بر مردم وارد آمده اندکی شورای نگهبان را در باز کردن فضای سیاسی و انتخاباتی کشور ترغیب می نمود.ولی در کمال ناباوری اینبار شورای نگهبان جسورتر از قبل گزینه هایی را در سبد انتخابی مردم قرار داده که حضور هیچکدام از انها در مجلس برای مردم توفیری ندارد.

▪با رصد اسامی افرادی که تایید صلاحیت شده اند می توان گفت که حداقل تا ۴ سال آینده از عصاره فضایل ملت در ساختمان بهارستان خبری نخواهد بود.برای تحقق شعار و سخن مجلس باید در راس امور باشد نیز باید ملت دست کم ۴ سال دیگر صبر کنند.

▪در کمال تاسف این رفتار شورای نگهبان جز پایین آوردن میزان مشارکت عمومی و قهر فاصله گرفتن نخبگان از ساختار حکومت و سیستم چیزی را به همراه نخواهد داشت.

▪در نهایت این سوال را باید از عزیزان شورای نگهبان پرسید که به چه قیمتی حاضر شده اند هم میزان مشارکت عمومی را بسیار کاهش دهند و هم زمینه قهر نخبگان سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را فراهم آورند؟

 

لینک کوتاه : https://ilamghalam.ir/?p=2651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.