تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳
1
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام

نهضت نان کامل در ایلام اجرا می شود

  • کد خبر : 11641
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
نهضت نان کامل در ایلام اجرا می شود
تقی منصوریان مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام از اجرای نهضت نان و آرد کامل در راستای حفظ سلامت شهروندان خبر داد. وی اظهار داشت: آرد کامل یعنی آردی که سبوس آن گرفته نشود و نان با همان آرد تهیه شود که این نان علاوه بر حفظ سلامت شهروندان باعث پیشگیری از بسیاری بیماریهای گوارشی، سرطان ، دیابت، بیماریهای عروقی و....می شود. وی تاکید کرد: موقع سبوس گیری آرد سفید می شود که همه خواص آن از بین می رود به همین دلیل نان کامل با آرد سبوس دار کمی تیره تر با ماندگاری بالا، بدون ضایعات و مهمتر از همه منجر به حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از کم خونی و کاهش یادگیری کودکان می شود

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام در ادامه به اقدامات انجام گرفته این حوزه در راستای نظارت و بررسی وضعیت آرد و نان استان طی ۹ ماهه سال‌جاری اشاره کرد و گفت: اهمیت نان کامل و نقش آن رویکرد جدیدی است که باعث شده کمیسیون اصل نود مجلس مصوبه‌ای ابلاغ کند که نان کامل تولید شود و رویکرد ما در استان تولید نان کامل در راستای حفظ سلامت شهروندان است.

وی افزود: نظارت بر کل چرخه این بخش، از گندم تا پخت نان با حضور میدانی در همه شهرستان‌ها، ادامه دارد و بحث نظارت از سیلوها تا کارخانه‌ها به طوری جدی دنبال می‌شود و در این راستا حضور دستگاه‌های نظارتی با استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی می‌تواند موثر باشد.
وی اضافه کرد: همچنین ۵۰ مجوز نان ساجی در راستای حمایت از نان‌های سنتی در سطح استان پیگیری و مجوز آن‌ها نیز صادر شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام، ادامه داد: بازدید از واحد‌های نانوایی شهرستان، برگزاری دوره آموزشی و تجمیع مسائل و مشکلات آنها، برقراری میز خدمت نان در محل سامانه نانینو و ابلاغ به فرمانداران در راستای برگزاری میز خدمت نان به صورت هفتگی در محل فرمانداری‌ها از دیگر اقدامات انجام گرفته در این راستا است.

منصوریان خاطرنشان کرد: برای هوشمندسازی نانوایی‌های استان اکنون ۱۰۰درصد آنها از کارت خوان هوشمند استفاده می کنند.
وی افزود : طرح هوشمندسازی در راستای توزیع یارانه آرد، جلوگیری از قاچاق و عرصه خارج از شبکه آن و همچنین بررسی دقیق وضعیت فعالیت واحد‌های نانوایی انجام گرفته است.
وی تاکید کرد: در این طرح تمرکز بر عملکرد خبازان اجرایی و تاکنون نتایج مثبتی به همراه داشته است.

وی یکی از مزیت‌های طرح هوشمندسازی را توزیع عادلانه آرد بین‌ نانوایی‌ها اعلام کرد و گفت: شهرستان‌های مختلف در سرانه شهری و روستایی دارای مشکلاتی بودند که این موضوع تا حدودی توزیع سرانه را عادلانه کرد.

وی اظهار داشت: مجوز ۶ واحد صمون‌پزی آزاد برای تامین ساندویچی‌ها نیز اخذ شده است.
وی همچنین گفت: برگزاری دو کارگاه آموزشی توسط استانداری و فرمانداری ایلام برای واحد‌های نانوایی، اعزام تیم استان به استان مرکزی برای بررسی طرح احیای نهضت نان کامل، تشکیل کمیته استانی در راستای احیای آرد و نان کامل و تشکیل و فعال‌سازی دبیرخانه سلامت غذایی و نان در استان از دیگر اقدامات انجام گرفته در ۹ ماهه سال جاری است.

منصوریان تصریح کرد: صدور پروانه آرد کامل در استان نیز در دست اقدام است و سرکشی هفتگی در شهرستان‌ها برای بازدید از واحد‌های نانوایی و برگزاری کارگروه آرد و نان و رصد وضعیت آرد و نان شهرستان‌ها و توزیع آرد شناور نیز برنامه ریزی شده و ادامه دارد.

وی یادآور شد: ثبت‌نام جامعه عشایری و روستایی در سامانه مدیریت یکپارچه آرد کشور نیز در حال پیگیری است.
وی افزود :گزارش هفتگی وضعیت نانوایی‌های استان به وزارت کشور به صورت مرتب هر هفته ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: تدوین گزارش عملکرد شورای آرد و نان استان، بررسی تخلفات واحد‌های نانوایی از دیگر موارد مهم و مورد توجه است و در راستای احیای نان کامل جهت حفظ سلامت شهروندان تلاش کامل خود را به کار گرفته‌ایم زیرا آموزش نانوایان و نیز نظارت بر پخت نان در مسیر بهبود کیفیت تولید نان نقش موثری خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://ilamghalam.ir/?p=11641

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.