تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
78

نمایندگان استان با مطالعه ،در بخش های فرهنگی اظهار نظر کنند/دوهزار مکان باستانی هویت تمدن فرهنگی ایلامیان

  • کد خبر : 9171
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲:۱۴
نمایندگان استان با مطالعه ،در بخش های فرهنگی اظهار نظر کنند/دوهزار مکان باستانی هویت تمدن فرهنگی ایلامیان
۲۸ اردیبهشت  برابر با ۱۸ ماه می، روز جهانی موزه ومیراث فرهنگی میباشد.همچنین طرح موسوم به «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها و تبدیل شدن ایران به هاب [کانون] منطقه‌ای خرید و فروش آثار باستانی و ورود ارز به کشوربهانه ای شد تا سراغ یکی از اساتید برجسته باستان شناسی  استان ایلام برویم وگپ وگفتگویی با این استاد دانشگاه  داشته باشیم.دکتر حبیب الله محمودیان دانش آموخته باستان شناسی  پیش از تاریخ از دانشگاه دولتی ایروان _ارمنستان ،محقق وپژوهشگر عرصه تاریخ وتمدن ایران،صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه مطالعات ایلام شناسی، مدیر مسئول انتشارات زاگرو،دبیر همایش های علمی، اخذ ده ها عنوان علمی برتر کشور گوشه ای از رزومه بسیار موفق دکتر محمودیان میباشد .

جهان بعد از انقلاب کبیر فرانسه بفکر افتاد تا آثار تمدن فرهنگ و دیرینه بشر را در قالب اشیا و ابزار برجای مانده از مکان های استقرار انسان در مکانی جمع آوری کند تا ضمن حفظ و حراست ، این آثار مورد بازدید آینده گان قرار گیرد. این رفتار حرکتی در جهت ایجاد موزه قلمداد میگردد. بتدریج این رویه از فرانسه شروع شد و در سایر کشور های اروپایی ومناطق جهان و از جمله ایران دنبال گردید . بسیاری از باستان شناسان وفرهیختگان ایرانی در دوران معاصر تلاش کرده اند تا با کمک ومساعدت اندیشمندان و باستان شناسان سایر کشورها برای بررسی تاریخ تحولات باستان شناسی ایران کارهای علمی وپژوهشی انجام دهند واین حرکت علمی مدخلی برای کشف اشیا باستانی از محوطه ها وسایت های باستانی در کشور شد . حاصل این تلاش ها بتدریج در موزه های ایران از جمله موزه ملی ایران جمع آوری ودر معرض بازدید علاقمندان به تمدن فرهنگ قرار گرفت.

۲۸ اردیبهشت  برابر با ۱۸ ماه می، روز جهانی موزه ومیراث فرهنگی میباشد.همچنین طرح موسوم به «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها و تبدیل شدن ایران به هاب [کانون] منطقه‌ای خرید و فروش آثار باستانی و ورود ارز به کشوربهانه ای شد تا سراغ یکی از اساتید برجسته باستان شناسی  استان ایلام برویم وگپ وگفتگویی با این استاد دانشگاه  داشته باشیم.دکتر حبیب الله محمودیان دانش آموخته باستان شناسی  پیش از تاریخ از دانشگاه دولتی ایروان _ارمنستان ،محقق وپژوهشگر عرصه تاریخ وتمدن ایران،صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه مطالعات ایلام شناسی، مدیر مسئول انتشارات زاگو ،دبیر همایش های علمی، اخذ ده ها عنوان علمی برتر کشور گوشه ای از رزومه بسیار موفق دکتر محمودیان میباشد .

دکتر محمودیان در ابتدا عنوان داشت : ایلام در دوران مختلف تاریخی دارای استقرار بوده لذا میتوان گفت این منطقه از صد هزار سال پیش تاکنون از مکان های استقرار بشر بوده است . دره هلیلان و دشت های میان کوهی این منطقه از زاگرس دارای آثار و ابنیه ی متعدد متعلق به بیش از تاریخ،دوره‌ی تاریخی و دوران اسلامی میباشد بدلیل موقعیت جغرافیایی وقرار گرفتن در مسیر جاده های باستانی چون جاده شاهی،جاده ابریشم و جاده زیارتی خاوران این منطقه در مسیر تبادل و تهاجم فرهنگ ها وارتباطات تمدن های همجوار چون بین النهرین بوده است . بر اساس مستندات تاریخی میتوان گفت که ایران دروازه ارتباطی شرق و غرب بوده و ایلام به عنوان دروازه ورود و خروج در این پل ارتباطی دنیای باستانی خودنمایی کرده است.وی در ادمه با اشاره به اینکه بیش از دوهزار مکان باستانی در محدوده استان ایلام از دوران مختلف بر جای مانده گفت بیش از ۷۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که این آثار هویت و میراث ماندگار ایران زمین قلمداد میشوند.
استاد باستان شناسی کشور ادامه داد: از این رو حفظ و حراست و انجام تحقیقات علمی توسط باستان شناسان و مراکز علمی و تحقیقات از این آثار ضرورتی اجتناب ناپذیر است .
وی گفت : متاسفانه بخشی از این آثار بدست سودجویان و حفاران غیر مجاز در طول دوره های مختلف بویژه در سالهای اخیر تخریب و آسیب دیده اند .این کم توجهی ها ضربه مهلکی بر پیکر تاریخ و تمدن این منطقه‌ از سرزمین ایران وارد کرده است.
دکتر محمودیان در ادامه متذکر شد :برخی شهرها و محوطه های باستانی در استان با وجود ثبت و در فهرست آثار ملی تخریب وتغییر کاربری داده شده است که ضربه به هویت فرهنگی وتمدنی ساکنان این منطقه ایران تلقی میگردد.
وی در ادامه با رد طرح اخیر تعدادی از نمایندگان مجلس در رابطه با بخش درآمدزایی کشور از فروش اقلام یافته شده از مکان هایی باستانی و با نقد این طرح که با وجود قوانین ودستورالعمل های سختگیرانه در عرصه حفاری و کاوش باستان شناسی به آن پرداخته شده گفت : بنظر میرسد این حرکت فرآیند نابودی آثار و ابنیه و محوطه های باستانی که نماد فرهنگ و تمدن و هویت ملی است را به خطر خواهد انداخت. همچنین جای تاسف دارد که با وجود مقررات و قوانین موجود دست حفاران غیر مجاز بطور کامل کوتاه نشده واین طرح میتواند شرایط را برای تخریب آثار ومحوطه های باستانی مهیا سازد . از این رو بعنوان یک باستان شناس ایرانی این اقدام را شدیدا محکوم و به ارائه دهندگان آن یادآوری میکنم بجای حفظ آثار،تخریب کننده تاریخ وتمدن وهویت این کشور متمدن نباشید.
وی بابیان اینکه طرح فعلی نابوده کننده ی آثار تمدن،فرهنگ وهویت ملی قلمداد میگردد گفت: پیشنهاد بنده به کارگزاران ، و مسئولان میراث فرهنگی در دولت انقلابی این است که حفظ آثار و محوطه های باستانی که متاسفانه در طول چند سال گذشته تخریب و رها شده اند در برنامه ها وبرنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد تا هویت گذشته مردم این سرزمین در لابه لای صفحات تاریخ گم نشود.

ناگفته های زیادی در این زمینه وجود دارد

استاد نمونه کشوری گفت :ناگفته های زیادی در این زمینه وجود دارد که مسئولان دلسوز استان و اصحاب رسانه باید تلاش جدی و جهادی در جهت حفظ آثار و معرفی تمدن فرهنگ این منطقه از کشور داشته باشند . مخصوصا اصحاب رسانه در برخورد با سود جویان حفاران غیر مجاز و کارگزاران بی تفاوت به فرهنگ وتمدن پیگیری جدی وعالمانه وخردمندانه داشته باشند

رسالت نمایندگان مردم در مجلس

رسالت نمایندگان مردم در مجلس که به آنها اعتماد کرده اند خیلی فراتر از کارهایی اجرایی ودخالت در انتخابات وانتصابات است .ایشان باید نظارت بر کار مسئولان ،ارائه طرحها وبرنامه های متکی بر یافته های علمی وبهره گیری از دانشمندان اساتید وفرهیختگان استانی سرلوحه فعالیت خود قرار دهند .تقلیل تمدن فرهنگ ایران ومدنیت این منطقه از ۱۰ هزار سال به سه هزار سال در اظهار نظر دستاوردهای صنایع رسمی در نمایشگاه صنایع دستی وصنعتی ایرانیان وطرح وامضای خطرناک فروش گنج ها می‌تواند تخریب تمدن فرهنگ وهویت را بدنبال داشته باشد.
محمودیان یادآور شد: ایلام بعنوان قطب پیش از تاریخ جهان با صدها اثر تاریخی و بخشی از تمدن ایلام باستان که پنجاه قرن مدنیت داشته وهمچنین یافته های باستان شناسی مبنی بر آغاز کشاورزی و دامپروری بشر در این منطقه میتواند استان از نظر فرهنگی جایگاه ویژه ای در کشور را داشته باشد
وی در پایان گفت:فرهیختگان ودوستداران تاریخ وتمدن ایران زمین، میتواند با مراجعه به سامانه http://ilamstudy.ir
همچنین همه اصحاب رسانه می‌توانند با ذکر منبع از مجمع ۱۲۶ مقاله ارائه شده که حاصل یا فته های تحقیقی باستان شناسی واندیشمندان وفرهیختگات کشوری است استفاده کنند.

 

 

لینک کوتاه : https://ilamghalam.ir/?p=9171

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.